Manager muzyczny to zawód dla ludzi kochających muzykę, ale twardo stąpających po ziemi. Czy trudno nim zostać? Odpowiedź brzmi: to zależy. Trzeba mieć w sobie żyłkę marketingowca i negocjatora, znać się na przepisach związanych z prawem autorskim i organizacją imprez, być przebojowym, a przede wszystkim kochać i potrafić pracować z ludźmi. Jeśli sądzisz, że odnajdziesz się w takiej pracy, podpowiadamy, jak stawiać pierwsze kroki w tym ciekawym, ale wymagającym zawodzie.
Czym zajmuje się manager muzyczny?
Przed managerem muzycznym stoi wiele możliwości. Może on założyć własną agencję artystyczną albo pracować w impresariatach, managementach, czy firmach fonograficznych, czyli wszędzie tam, gdzie spotyka się artystów i ludzi kochających muzykę. Niestety pasja to nie wszystko. Ponieważ artyści muszą skupić się na swojej twórczości, potrzebują zaradnej i przedsiębiorczej osoby, które zajmie się wszelkimi sprawami związanymi z rozwojem ich kariery. To dlatego manager muzyczny powinien być osobą, która łączy w sobie cechy przydatne w kilku dziedzinach. Musi być dobrym marketingowcem, ponieważ to on będzie zajmował się promocją swoich podopiecznych. Współcześnie wiąże się to nie tylko z załatwianiem intratnych kontraktów czy koncertów, ale często także np. z prowadzeniem mediów społecznościowych. Do zadań managera muzycznego należą również wszelkie negocjacje związane z umowami, podwykonawcami, dystrybutorami, wytwórniami i innymi partnerami.
Jakie cechy powinien posiadać manager muzyczny?
Wiemy już, że manager muzyczny to właściwie człowiek–orkiestra. Jakie cechy osobowości powinien jeszcze posiadać? Przede wszystkim musi lubić ciągłe zmiany i życie w biegu. Ta praca składa się z ciągłych spotkań, rozmów z potencjalnymi partnerami, koncertów, eventów. Nie ma więc mowy o spokojnym siedzeniu przy biurku. Wiąże się to także z kolejną ważną umiejętnością – dogadywania się z ludźmi. W tej branży wiele rzeczy załatwia się na mniej lub bardziej oficjalnych spotkaniach, dlatego zdolności interpersonalne to najważniejsza cecha dobrego managera muzycznego.
Jak zacząć pracę w charakterze managera muzycznego?
Nie istnieją studia ani szkoła wyższa, która przygotowuje do zawodu agenta, a nic tak nie przydaje się w tym zawodzie jak namacalne doświadczenie. Od czegoś trzeba jednak zacząć i na szczęście osoby, które marzą o tej pracy nie są skazane na metodę prób i błędów. Dobrym wyborem są kursy przygotowujące do pracy w charakterze managera muzycznego. Ogromną zaletą kursu jest fakt, że kumuluje on wiedzę z zakresu prawa, marketingu, ekonomii czy psychologii w zakresie istotnym dla pracy w branży muzycznej. Nie trzeba więc mieć specjalizacji z kilku fakultetów, ale rzetelnie zebrane informacje, które faktycznie okazują się istotne w praktyce.
Mając zaplecze teoretyczne, łatwiej znaleźć zatrudnienie w agencji artystycznej czy impresariacie, w której można zdobywać szlify jako manager muzyczny. W tym zawodzie liczy się przede wszystkim wytrwałość i przebojowość, dlatego zawsze warto oferować swoje usługi początkującym artystom i w ten sposób zdobywać cenne doświadczenie.